Metodik – Uppdragsetapper

Etapperna i ett Interim Management-uppdrag

Följande etapper för uppdragen visar hur Interim Managern börjar, deltar i och avslutar sina uppdrag. De tidiga faserna har mycket gemensamt med konsultverksamhet, liksom de senare faserna har med projektledning, men kombinationen av insiktsfull analys och resultatinriktad implementering är det särskiljande kännetecknet för Interim Management.

  • Uppstart. Den blivande kunden och Interim Managern tar en första kontakt och utreder behovet tillräckligt för att kunden ska kunna besluta om man skall anlita Interim Managern för att adressera den aktuella situationen. Detta kommer sannolikt att innebära en “preliminär” bedömning av vad kunden tror att de vill ha och gränserna för Interim Managers bidrag. Vanligtvis pågår denna diskussion under ett eller flera inledande möten och resulterar i Interim Managers preliminära uppdrag.
  • Diagnos. Interim Managern undersöker den nuvarande situationen för att förstå den, hur den har uppstått och vilka krav och perspektiv olika intressegrupper har. I detta skede skapas en mer detaljerad förståelse av situationen och möjliga sätt att hantera den. Frågor eller problem som skiljer sig från dem som ursprungligen lyftes fram av kunden kan komma fram i ljuset i detta skede. Diagnosen kan ske parallellt med hanteringen av omedelbara problem och tar vanligtvis flera dagar att slutföra.
  • Förslag. Med hjälp av sin sakkunskap och erfarenhet lägger Interim Managern fram ett mer detaljerat förslag baserat på vad som upptäcktes under “diagnosfasen” för att fungera som mål och plan för interims uppdraget. Den föreslagna lösningen kan förändras avsevärt från den som ursprungligen planerades vid “uppstarten” och det är möjligt att den kan utmana uppdragsgivarens förståelse av situationen. Eftersom Interim Managern förväntar sig att bli bedömd utifrån resultaten föreslås den lösning som är mest trolig att vara effektiv.
  • Genomförande. Interim Managers tar ansvar för att hantera åtgärden, projektet eller lösningen, följa upp framstegen och genomföra regelbundna återkopplingar med sponsorn. Fokus på den aktuella uppgiften och så nära situationen som det är nödvändigt, samtidigt som de förblir en oberoende utövare. De kan leda grupper eller projekt, hantera kriser, transformationer eller fylla en ledningsvakans med expertis, professionalism och effektivitet.
  • Avslut. När uppdraget avslutas säkerställer Interim Managern att målen har uppnåtts och utvärderats och att kunden är nöjd. I detta skede kan även inkludera kunskaps- och kompetensöverföring, hitta efterträdare för “business-as-usual” och dela med sig av de lärdomar och erfarenheter som dragits under processen. Eftersom Interim Managern är inriktad på uppdragets framgång och inte bara på hur länge han eller hon ska vara kvar, kommer detta skede att genomföras professionellt. När uppdraget avslutas kan det innebära slutet på relationen mellan Interim Managern och kunden, men ibland fortsätter Interim Managern att ge tillfällig on-demand-konsultation beroende på situationens behov.