Kunder – Multinationella företag
Multinationella företag som arbetar med interkulturella team
Om ditt företag sträcker sig över flera länder har du en lycklig position för att verkligen förändra världen.
Tro dock aldrig att du är för stor för att misslyckas. Fråga Toys ‘R’ Us eller Kodak. Din styrka kan bli en svaghet om din storlek och mångfald leder till minskad flexibilitet eller effektivitet. Detta kan orsakas av att avdelningar och interna chefer inte är anpassade till varandra, eller till och med av bristande interkulturell ledningskompetens.
Förmodligen står alla stora företag ständigt inför en nyckelfråga: hur är det möjligt att hålla sig uppdaterad på innovationer och snabbt anpassa sig till den ständigt föränderliga ekonomin i olika delar av världen, samtidigt som man behåller en enhetlig företagsidentitet för att utnyttja FoU-budgetar och samla interna resurser?
Vi känner till denna fråga från vår egen erfarenhet som internationellt företag.
När förändring blir en internationell angelägenhet
Förändringshantering är alltid en utmaning. För internationella företag kan denna utmaning lätt multipliceras med det antal marknader, språk och kulturer som är inblandade.
Det är inte så att du inte vet hur du ska göra det: bedöm den nuvarande situationen, kommunicera visionen, planera ansvarsområden och nya processer med feedback från de berörda medarbetarna i åtanke, inspirera och ge ditt team möjlighet att bli öppet för förändringen, se till att resultatet alltid är till kundernas fördel och så vidare.
Lättare sagt än gjort, när interna chefer håller sig till det som fungerat för dem tidigare, utvecklat starka band för att motstå sådana “orimliga krav”, gjort sina anställda för rädda för att påpeka akuta problem, och en affärsenhet knappt vet att den andra existerar.
Och vem är egentligen ansvarig för att informera huvudkontoret om att er senaste produktuppdatering orsakat uppståndelse i någon del av världen, eftersom namnet är mycket stötande på deras dialekt? Har du tänkt på att lokala kontakter aldrig skulle ha berättat detta för dig, eftersom det i deras kultur är absolut förbjudet att säga nej till en överordnad? Detta är bara några av de naturliga hinder som alla multinationella företag kämpar med. Det innebär inte på något sätt att dina interna chefer gjorde ett dåligt jobb. Det är helt enkelt inte möjligt för någon av oss att INTE lära sig ett visst sätt att göra något eller att påverkas av sin (företags)kultur.
Erfarenhet från flera olika sektorer och discipliner.
Som eget företag kan vi erbjuda oberoende expertis, utan att vara beroende av företagets politik, och ta ansvar för att leverera resultat.
kontakta ossHur en kosmopolitisk chef hjälper ditt team
Även om det kanske inte är möjligt att helt förhindra att dessa motstånd och friktioner uppstår, är det en bra idé att lansera initiativ och tillsätta chefer som har som mål att skaka om saker och ting lite, vilket gör att blinda fläckar kan upptäckas och att skapa länkar mellan affärsenheterna och de lokala kontoren och huvudkontoret.
Detta kan endast uppnås genom att flytande “tala” olika kulturer och leda projektspecifika internationella, tvärvetenskapliga team. Det hjälper också att förstärka den interna ledningsgruppen med “utomstående”, eftersom de är tvungna att ställa frågor och därmed tydliggöra det som internt bara antogs. Detta bidrar till att förhindra kulturella missförstånd, eftersom interna antaganden går förlorade i översättningen.
Samtidigt kan du inte fylla dina toppositioner med chefer som först behöver intensiv utbildning innan de kan utföra sitt arbete.
Istället måste de redan vara bekanta med de berörda kulturerna, ha erfarenhet av projekt- och innovationsledning och inspirerande kommunikatörer med talang för att omvandla abstrakta begrepp till åtgärder som går att genomföra.
Eftersom de betraktas som “utomstående” kommer deras auktoritet och förtroende främst att bero på att de har ett stort framsteg i ny kunskap som är mycket eftertraktad i din organisation.
Lösning, globalt tänkesätt, lokala åtgärder
Interim Managers från den globala EIM-gruppen är bäst lämpade och förutbestämda för att arbeta som verkligt kosmopolitiska chefer, eftersom arbete i många olika länder och i samarbete med en brokig blandning av kulturer är det som motiverade många av dem att välja denna karriär och leverantör.
De lär sig alltså inte bara känna olika kulturer, utan blir också kulturellt medvetna genom sina olika erfarenheter. Detta ger dem lyxen att behålla ett globalt tänkesätt – redo att översättas till lokala åtgärder från första början.
Det är en ovärderlig fördel, eftersom snabba vinster avsevärt förbättrar viljan till förändring och samarbete. Dessutom är Iqomp’s Interim Managers mycket erfarna i att snabbt anpassa sig till nya situationer – oavsett om det gäller olika företagsmiljöer eller kulturer.
På EIM är det inte vårt uppdrag att förändra eller koppla ihop världen, utan att skapa lönsamma resultat. Men det ena är beroende av det andra. Om du delar detta fokus kan du läsa mer om våra globala lösningar för internationella marknader.